Island Hopping - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Jurgen en Heleen Van den Fonteyne / Van Assche - WaarBenJij.nu Island Hopping - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Jurgen en Heleen Van den Fonteyne / Van Assche - WaarBenJij.nu

Island Hopping

Door: Jurgenenheleen

Blijf op de hoogte en volg Jurgen en Heleen

14 April 2008 | Thailand, Krabi

Elaba,

hier zijn we weer! Misschien wel voor de (voor)laatste keer. Nog een weekje en we zijn weer thuis. Morgen zien we mijn ma en Egbert in Phuket en mogen we nog genieten van een weekje resort (door hun getrakteerd :-))!!! Daar kijken we al ongelooflijk naar uit want het zal deugd doen om een hele week op dezelfde plaats te zijn en te kunnen genieten van het blijde weerzien, de luxe, de zon, de zee en het zalig nietsdoen! Want daarna is het back to reality...

Na het duiken hebben we met pijn in het hart afscheid genomen van Koh Tao en zijn we 1 eilandje naar beneden gegaan: Koh Phang Nang. Opnieuw een paradijslijk eilandje waar we aan een rustig strand een leuke bungalow gevonden hebben. En ook het eiland berucht om zijn full moonparty, halfmoonparty en black moon party en wij waren er net voor de zwarte maan! Wer hadden wel veel verhalen gehoord over overvallen, stelen in de hut, ... Dus wij extra voorzichtig naar daar (al ons gerief goed verstopt, beetje paranoia bleek achteraf :-)) en al tegen een deftige 1 uur naar huis. Maar het was wel volledig de moeite! Een fuif op het strand, niet te groot niet te klein, goede trance, prachtige decoratie met veel black lights, vuurgoochelaars, kortom een leuk sfeerke! Blij dat we eens geweest zijn en ook blij dat het zonder problemen verlopen is! Voor de rest hebben we op koh Phang Nang de stranden verkend en een aantal prachtige plaatjes gezien (echt spierwit zand en kristalblauw water). De laatste avond werden we getrakteerd op een prachtige zonsondergang, 1 van de mooiste tot nu toe! Echt alles zag rood, oranje, ... en we hadden een cocktailke in ons hand. Een moment om te koesteren dus!!!

Onze volgende stop was Ao Phang-nga (denk ik, al die namen lijken hier zo goed op elkaar, echt om zot van te worden, zeker als ge een ticket moet boeken :-)). Een dagje reizen (van de oostkust naar de westkust) en dan kwamen we aan in ons guesthouse. En wat zagen we daar...een dvd speler in de hal met grote tv (op ons kamer hadden we een klein tvtje maar geen aansluiting). Dus wij gaan vragen of we daar niet naar een dvdtje mochten kijken en die mensen hebben alles zowaar verhuisd naar ons kamer, gratis en voor niets!!! Dus konden we voor het eerst in 3 maanden eens op ons gemak naar 1 van ons eigen gekopieerde dvdtjes kijken!! Super :-)...
De volgende dag een dagtocht gemaakt in de baai van Phang-Nga. Hier loopt het karstengebergte over in de oceaan wat dus fantastisch mooie taferelen oplevert. En ook het james-Bondeiland is hier (komt voor in de Man with the Golden Gun), vree toeristisch maar wederom allemaal de moeite. 's Middags gezwommen in een prachtige baai en na een hele dag in een longtail boot (kanootjes met een vree lange motor achter, die waarmee we al eerder in de problemen gekomen zijn :-)) konden we 's avonds weer naar dvd kijken... meer moet da niet zijn he...

Op naar het volgende eiland, Koh Phi-Phi!! In onze living hangt er een foto van twee longtailboten op het strand van Koh Phi-Phi. Daar moesten we dus zeker naar toe, op jacht naar dezelfde foto! De beschrijving in de Lonely Planet voor Koh Phi-Phi is: "Look no further, Koh Phi-Phi is the most beautiful place on earth, but it isn't a secret." En dat is echt perfect omschreven. Man man, we dachten dat we al blauw water gezien hadden maar da was toch nog wat anders hoor!! Echt zoals op de postkaartjes... Een zandtong omgeven door kliffen die zich loodrecht in de zee storten, azuurblauw water, goudgele stranden, het paradijs dus... Behalve de toeristen. In de drukke plaatsen is het net Costa del Sol met alle soorten mnsen die ge dus liever niet ziet (ge weet wel, de beue toeristen). Maar als ge de moeite neemt om de rest van het eiland wat te verkennen, is het absoluut de moeite! En dit was de oninneembare vesting van de piraten van de Zee van Andaman, dus qua verbeelding kan dat ook al tellen he! Nog een interessqnt weetje, het zijn daar bijna allemaal moslims. Raar om op een paradijslijk eiland te lopen en dan plots de oproep tot gebed vanuit de moskee te horen... We hebben het eiland wat verkend, op het strand gelegen, een redelijk lastige wandeling gemaakt over een viewpoint (echt zweten als een rund),... Toen we daar zo hoog stonden konden we ook zien dat het eiland nog altijd niet volledig hersteld is van de Tsunami. Phi-Phi was 1 van de zwaarst getroffen gebieden in Thailand en als je naar de foto's kijkt is het verschil nog altijd te zien. Op het meest toeristische stuk (de zandstrook) is alles weggespoeld. De gebouwen zijn terug maar er zijn bijna geen palmbomen meer en natuurlijk ook heel wat menselijk leed. Toch efkes schrikken als ge dat allemaal ziet. En overal staan er bordjes met de Tsunami Evacuation Route... Maar gelukkig hebben de mensen hier het leven weer opgepakt en draait Koh Phi-Phi weer op volle toeren. het is zelfs goed geweest voor de onderwaterwereld, die als het ware eens gekuisd is.
Net als in het begin van ons reis (Koh Chang, lang geleden he, waarschijnlijk al uit jullie herinneringen) hebben we dus een snorkeltour gedaan. Dat was echt nen fantastisch leuke dag! Hij begon al goed, wilde dolfijnen na 100 meter varen!!! 5 of 6 stuks die hun aan het amuseren waren in de golven van voorbijvarende boten, 1 is er zelfs volledig uitgesprongen, zoals in het dolfinarium! Echt de max! En voor de rest het beste snorkelen tot nu toe. Tis niet hetzelfde als duiken maar we hebben toch ook veel gezien. Zelfs een zeeslang (giftig maar niet gevaarlijk)! Ondertussen vaarde de boot van het ene paradijslijke strand naar het andere, en hebben wij 2 Ieren leren kennen (als we ooit naar daar gaan hebben we ook al 2 locals om ons rond te leiden, altijd leuk). Maya Beach, Monkey Bay, Viking cave, Bamboo Island, ... Namen om bij weg te dromen en dat hebben wij dan ook gedaan. Tegen de avond zaten we samen op de boot met ons beentjes over boord te genieten van al dat moois met een biertje in ons hand en Bob Marley op de achtergrond...We kregen ver de tranen in ons ogen...Dju toch, een gelukkig moment om nooit te vergeten!

Nu zitten we in Krabi (weer op het vaste land), onze laatste stop voor Phuket. Maar daar zal ik de volgende keer wel alles over vertellen (misschien nog in thailand, en anders thuis).

We kijken er al vree naar uit om iedereen terug te zien, dus hou jullie maar al klaar he! Fonteyne en co zijn bijna weer thuis!!!

Groetjes,

Jurgen en Heleen

• 14 April 2008 - 14:25

Daphne En Jurgen:

Hoi mannekes,
    Allé dat begint ons bekend te klinken, Crabi en Phuket hebben wij ook gezien en wij dachten dat we de max gezien hadden en dan hebben we de Phi Phi islands nog gemist door het stormweer, maar als we jullie verhalen volgen valt dat allemaal maar magertjes uit, dus misschien dat we het ooit nog herdoen. Misschien kunnen jullie ons dan gidsen? Amuseer jullie nog goed en tot binnenkort, heel binnenkort (hehehe).
    Groeten Daphne en Jurgen.

• 17 April 2008 - 08:28

Angelique:

Die laatste foto's zijn toch om van te smullen ze! Geniet nog een laatste weekje van jullie vakantie en kom dan maar snel weer naar huis! Vele groetjes van je zus