Laos!! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jurgen en Heleen Van den Fonteyne / Van Assche - WaarBenJij.nu Laos!! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jurgen en Heleen Van den Fonteyne / Van Assche - WaarBenJij.nu

Laos!!

Door: Jurgenenheleen

Blijf op de hoogte en volg Jurgen en Heleen

23 Februari 2008 | Laos, Luang Prabang

Hallo Belgium!

Hier zijn we weer! Ons eerste berichtje uit Laos. En tis hier echt super! Nog helemaal anders dan in Thailand. Maar eerst beginnen waar we de vorige keer geeindigd zijn...

Chiang Mai... Onze laatste dag hebben we nog een Thaise kookcursus gevolgd. Het was echt de moeite. Eindelijk weten we wat al die rare dingen zijn die we overal op de marktjes tegen komen. Onze laatste dagen in Thailand en we hebben het door...Typisch :-) Maar in ieder geval: we kunnen nu een tom yam maken (spicy soep), een lekkere curry en een Pat Thai (beetje vanalles tesamen). Dat belooft voor thuis :-) Daarna richting de Thaise grens getrokken en ja... onze eerste panne met de bus was een feit. Plots een knal en een enorm lawaai: de as tussen de voor- en achterwielen lag op de grond. Maar geen nood!! In thailand hebben ze voor alles een oplossing. Chauffeur met zijn werkbak onder de bus en na een halfuurtje alweer onderweg... Wat een land :-)

Volgende dag de grens met Laos overgestoken, gelukkig zonder problemen. We wisten niet goed wat we moesten verwachten. We dachten dat Laos "same same but different" zou zijn. Maar tijdens onze tocht met de minibus naar Luang Namtha bleek al snel dat het hier toch anders is (het Noorden toch). Veel meer armoede, overal authentieke dorpjes langs de weg met etnische minderheden, bamboehutten, ambachten die op traditionele wijze uitgevoerd worden, veel slechtere wegen, nog meer honden, katten, zwijnen en gevogelte (we zijn zelfs gewoon over een hond gereden en die chauffeur vond dat niks), ... Arm maar wel heel mooi! In Luang Nam Tha (een 'stad' maar slechts twee asfaltwegen en de rest zand) hebben we een Mountainbike gehuurd en zijn we door vele hilltribe dorpjes gereden. Echt super. Net alsof je 100 jaar terug gaat in de tijd. Overal zandwegen en bijna geen auto's. Wel ongelooflijk grappige tractorkes. En de mensen zijn zo mooi in hun traditionele kleren en met de glimlach op hun gezicht. 1 van de mooiere dagen.

De volgende dag zijn we richting het noordoosten getrokken met het lokale vervoer. Dit zou onze lastigste dag tot nu toe worden. 's Morgens een bus voor 22 personen met 30 genomen. En aangezien we beetje laat waren hadden we niet echt comfortabele plaatsen... Jurgen zat op plastieken stoeltje in het midden van de gang en naast hem nog iemand op zo'n stoeleke in het gat aan de deur. Hilarisch!! Ik op een kussen naast de chauffeur. Na 4 uur waren we echt gebroken (ik had geen leuning en zo en jurgen moest zorgen dat zijn stoeleke niet kantelde :-)). Daarna nog 3 uur naar Muang Khoua op deftige bus, maar blijkbaar moet je al uren op voorhand uw stoel reserveren (hebben we 's morgens geleerd :-)) dus toch nog laat tegen dat we er waren. Opnieuw een 'stad' in het Noorden en hier helemaal geen asfalt en slechts paar uur elektriciteit. Maar zo mooi... Langs de Nam Ou (rivier) en weer veel leuke taferelen.

Volgende dag de boot genomen samen met drie Canadezen (Brin, Dan en Gen) naar Muang Ngoi. Een dorpje alleen bereikbaar via de rivier. Prachtige tocht en dan het paradijs...
Aan de rivier, tussen torenhoge rotsen, vol bamboehutjes en geen verkeer! Wel wat toeristen maar nog niet bedorven zoals bijvoorbeeld Pai. This is it!! We zijn hier dan ook drie nachten gebleven. Eerste dag gaan vissen met de Canadezen en Saang (onze gids) op traditionele wijze (met netten). Was echt leuk en ook de bbq erna met onze gevangen vis op klein eilandje mocht er zijn!! 's Avonds in het huis van de gids de rest van de Catfish opgegeten en onze eerste Lao Lao geproefd (rijstwijn, soort brandewijn). Je moet altijd een even aantal glazen drinken (anders ongeluk) dus dat waren er een paar teveel... Volgende dag een wandeling gemaakt naar een grot en een dorpje. Heel mooi allemaal en niet toeristisch! En 's avonds opnieuw met dezelfde bende een groot stekelvarken of everzwijn (is dat hetzelfde?) klaargemaakt aan het spit ter ere van de volle maan. Wat een belevenis... alles wordt opgegeten (hoofd in zijn geheel in de pot). Beer Lao en Lao Lao vloeiden rijkelijk en je mag die uit beleefdheid niet weigeren (geen excuus deze keer :-)) Een zalige avond met wat muziek, een spelletje Petanque en lekker eten. De grootmoeder van de gids heeft ook nog een traditionele ceremonie georganiseerd waarbij we allemaal witte bandjes rond ons polsen kregen voor geluk en om de geesten in ons lichaam gunstig te stemmen. Blij dat we dit mochten meemaken...

Gisteren met zijn we met de Kayak de Nam Ou afgevaren. Het zou normaal gezien niet veel om het lijf hebben maar wij hebben er weer een avontuur van gemaakt. In de enige grote stroomversnelling gekanteld (en zelfs Jurgen geeft toe dat het beetje aan hem lag) en weer in kayak erin geslaagd om op grote rots te varen maar deze keer in de boot gebleven :-) Moe maar tevreden onmiddellijk de minibus naar Luang Prabang genomen en hier zijn we dan. Plots weer veel toeristen en beschaving, maar het ziet er hier toch weer leuk uit. Eindelijk stralend blauwe hemel (want nogal veel bewolking gehad in de bergen). Ik heb natuurlijk alweer vanalles gezien dat ik wil kopen, tot grote wanhoop van Jurgen :-)

Vele groetjes van ons twee

• 23 Februari 2008 - 10:21

Melina:

Hallo daar!

Na de donkere blokperiode, eindelijk weer in de wereld der levenden. Tijd dus om eens te reageren! Hier alles in orde, we zijn nog steeds dezelfde olijke bende...

En wat jullie betreft:het ziet er daar nog mooier dan prachtig uit, blijf er vooral heel hard van genieten! Al heb ik wel zo mijn twijfels bij enkele van de culinaire hoogstandjes aan het spit...maar zolang je er geen dikke kop van krijgt is alles in orde hé ;)

Nog veel plezier met al die schattige spleetoogjes daar!
    Liefs, Melien

• 23 Februari 2008 - 14:52

Melissa:

helaba,

Eerst en vooral bedankt voor het mooie kaartje!
    Het is daar echt prachtig zoals ik zie op de foto's.
    Nog veel plezier verder!
    Vele groetjes van melissa.

• 25 Februari 2008 - 17:30

Pa:

hello jurgen en heleen nog altyd geen zin om terug te keren anders wil
    len
    we julie laatste weken wel eens overnemen hoor hier is ni veel te beleven hoor werken en nog eens werken maar ja daar zyn we ook voor geboren zeker vele groetjes pa
    christhine

• 25 Februari 2008 - 20:45

Mollie:

Dag moatjes,
    Blijkbaar kan het daar bij jullie niet op é. Maar we mogen soms ook niet klagen voor de moment. Er zijn al enkele mooie dagen geweest. En Heleen, we hebben gisteren nog eens gewonnen jong. In Zandvliet. Goed é! Wel spijtig da ge er zaterdag niet zijt é. Zou nog eens leuk zijn, tegen elkaar spelen. Maar denkt eens aan uw ploeg en ook beetje aan mij é hehe. Heb je al iets gehoord hoe het met jullie Zoef gaat? Onze Tuur die loopt maar op 3 poten momenteel. Waarschijnlijk breukje of zo. Nog niet zeker. Hehe veel te fel geweest é. En jurgen je hebt ook de groeten van uwen goeden vriend die uitgeteld in zijnen zetel ligt. Hij heeft zonet afgezien 8 km gaan lopen. Hij wou niet onderdoen voor mij. Hehe Beestig. Allé moatjes geniet maar verder é. Tot schrijfs xxxx

• 29 Februari 2008 - 17:14

Ilse:

hallo, ik vind het super om te lezen dat je erzo van geniet heleen! hier gaat alles zijn gewone gangetje...
    handbal xl was een succes, twas heel plezant en de augustijn is rijjkelijk gevloeid!
    ik mis je lach wel een beetje op de training :-)